Den 15 februari – 28 augusti visar Dansmuseet delar av Svenska Balettens historiska reklamarkiv i utställningen OM DU INTE GILLAR REKLAM KAN DU DRA ÅT HELVETE. Med banbrytande och offensiva kommunikationsstrategier gjorde grundaren Rolf de Maré Svenska Baletten världsberömd. I utställningen analyseras reklamen utifrån ett nutida kommunikationsperspektiv.

Svenska Baletten, Les Ballets Suédois, var något så unikt som ett svenskt balettkompani verksamt i Paris 1920-1925. De hann framföra sina baletter nästan 2 800 gånger i 146 städer i 14 länder. De dansade modernt och levde modernt men framför allt kommunicerade de modernt. Som varumärkesbygge är Svenska Baletten ett skolboksexempel på nutida marknadsföringsteori, långt före sin tid. I utställningen går det att ta del av hur Rolf de Maré tidigt skapade stor redaktionell uppmärksamhet, hur kända personer blev Svenska Balettens budbärare och hur uppseendeväckande affischering användes för att sprida Svenska Balettens budskap.

– När vi bekantade oss med Svenska Balettens historiska material hittade vi jättemånga likheter med våra egna sätt att se på reklam och kommunikation idag. Men de hade inte orden för det, säger Sofie Hederstierna, kreatör på Futurniture. Att Svenska Baletten jobbade med influencers för 100 år sen är ju till exempel superkul.

Rolf de Maré och hans partner dansaren Jean Börlin var proffsminglare och skickliga på att sprida ryktet om sin balett. Till det bidrog skandalvärdet i föreställningarnas teman men också kompanimedlemmarnas privatliv. Kärleksrelationen mellan Rolf och Jean blev snabbt föremål för skandalpressens intresse och påhopp.

 Svenska Baletten blev väldigt omskrivna över hela Europa. Men det krävdes mycket marknadsföring och den har vi inte uppmärksammat tidigare, säger Erik Mattsson, intendent på Dansmuseet.

Rolf de Maré betalade jättelika summor ur egen ficka för reklam och marknadsföring. Precis som Svenska Balettens avantgardistiska föreställningar var också reklamen full av färg, form och rörelse. Affischer, flygblad och programtidningar ritades av nu världsberömda konstnärer som Francis Picabia, Giorgio de Chirico, Marie Vassilieff, Tsuguharu Foujita, Fernand Léger och många fler. Utställningen handlar om Svenska Balettens kommunikation och hur samma slags strategier används idag. De provocerade för att få uppmärksamhet och använde alla tillgängliga konstnärliga medel för att nå ut. Svenska Baletten var lika moderna i sin kommunikation som i sina balettföreställningar och arbetade aktivt med påverkare och ambassadörer för sin sak. Dåtidens premiärlejon som skvallrade på Paris kaféer kan jämföras med vår tids influencers i sociala medier.

– Vi vill lyfta fram Svenska Balettens okonventionella attityd till design och reklam samtidigt som de inte tvekade att använda marknadsföringens alla olika metoder, säger Felix Bodin, art director på Futurniture. 

Utställningstiteln anspelar på ett citat av konstnären Francis Picabia till scenografin för baletten Relâche från 1924, “Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” vilket också är titeln på jubileumsutställningen om Svenska Baletten som pågår på bottenplanet i Dansmuseet.

Läs mer om utställningen samt information om entrépriser och öppettider, se dansmuseet.se.
Här kan du köpa biljetter till utställningen. 

Dansmuseet ligger på Drottninggatan 17 i Stockholm.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Varje fredag skickar vi ut vårt brev med nyheter inom kulturområdet. Främst om kultur i Skåne, men även kulturtips från andra delar av landet (som den här texten) eller världen.