Malmö Opera

 

 

 

ALLSÅNG PÅ OPERAN

NU SJUNGER VI TILLSAMMANS!

Malmö Opera är ett sångens hus och nu kan du vara med och sjunga. Konferencier och allsångsledare är folkkära operasångaren Rickard Söderberg.

Körsång har genomsyrat Rickards karriär, från Körslaget till Gatans Kör. Nu får äntligen Skånepubliken sjunga med när vi presenterar: Allsång på Operan.

Med sin stora röst och sitt smittande engagemang lotsar han publiken genom några av de största musikalhitsen, pampigaste operakörerna och mest kända visorna.

Rickard tar in gästartister till allsångerna som bjuder på spektakulära nummer och som doar bakom eftermiddagens verkliga stjärnor: den sjungande publiken!

Spelperiod: 

10 oktober  24 april

FUNNY GIRL

bild Malmö Opera press. Fotograf: Charlotte T Strömwall

Funny Girl är musikalklassikern om Broadwaystjärnan Fanny Brices liv. Hon sjöng och dansade på New Yorks glittriga teaterscener i i början av 1900-talet. Huvudrollen som den skarpsinniga och roliga Fanny görs av Sanna Nielsen. Vi kommer också se stjärnor som Marianne Mörck, Ann-Louise Hanson och Johan Rabaeus.

Fanny Brice vill inget hellre än att bli scenartist, men ingen tror på henne. Hon anses inte vara tillräckligt vacker för att bli kör- och balettflicka. Fanny vägrar att ge sig och när producenterna upptäcker att hon sjunger fantastiskt, och dessutom är en komisk talang, börjar hjulen snurra.

Fanny blir storstjärna hos den legendariske Broadwayproducenten Florenz Ziegfeld. Hans Ziegfeld Follies var sensationella shower med fantastiska kostymer som lade grunden till Broadways storhet som musikalscen.

Spelas på Storan
September: 4, 6, 16, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 27
Oktober: 4, 9, 10, 15, 18, 25, 28, 30
November: 8, 12, 13, 15, 18, 19, 28, 29
December: 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 13

COSÍ FAN TUTTI

(Så gör vi alla)

bild Malmö Opera press. Fotograf: Johan Sundell

Två unga systrar låtsas att de låter sig luras av sina pojkvänner i en krass vadslagning om deras trohet. Kan man bara ta för sig av allt och komma undan med det? Vem lurar egentligen vem?

Regissören Jonas Österberg Nilssons och kapellmästare Bo Wannefors händer är Così fan tutti en samtida opera, nyöversatt och med unga operasångare på scenen – självfallet hängiven W A Mozart som var en medveten man som följde med sin tid.

Unga människors ombytlighet, kärlekens osäkerhet och om hur lättpåverkade vi människor är. Musiken pendlar mellan komedi och äkta känsla i Mozarts spralliga kärleks- och snedsprångsopera där ungdomarna riskerar att tappa huvudet för att få hångla och ligga.

De sätter igång en erotisk lek, tjuvtittar på varandra, blir svartsjuka och förtvivlade. Men vem vill stoppa en lek när den väl är igång…? Och som bekant har människor alltid haft lätt att falla för sina svagheter – così fan tutti – så gör vi alla!

Spelas på Verkstan
November: 3, 5, 7, 10, 12, 14

FALSTAFF

bild Malmö Opera press. Fotograf: Christof Hetzer

Giuseppe Verdis opera Falstaff är en förväxlingskomedi i flera skikt som i spöktimmen en månskensnatt får sin lyckliga upplösning.

Den lurade Falstaff kan i operans berömda slutfuga konstatera att allt i världen är ett enda stort skämt. Efter de senaste årens operor av Verdi; La traviata och Rigoletto, sätter Malmö Opera upp tonsättarens sista opera; den komedi han länge velat göra och med Shakespeare som grund. Falstaff är ett romantiskt allkonstverk med raska stämningsväxlingar, ironiska referenser och sensationell musik.

Regissör Lotte de Beer har tillsammans med scenograf och kostymör Christof Hetzer låtit sig inspireras av George Orwells Djurfarmen. Vi befinner oss på en gård där djuren tog över för ett par år sedan och allting är på väg att fallera. Grisen Falstaff regerar över gården. Han missköter sig, äter för mycket och beter sig helt enkelt svinaktigt. Det är en postrevolutionär röra, där principerna och moralen har bleknat. 

Titelrollen görs av österrikaren Martin Winkler som sjunger på prestigefyllda scener som Bayreuth, Salzburgfestivalen, La Monnaie i Bryssel och Metropolitan i New York. Falstaff sätts upp med regissör Lotte de Beer och dirigent Steven Sloane i spetsen för samma team som häromåret gjorde Den flygande holländaren på Malmö Opera.

Spelas på Storan
November: 7, 11, 14, 20, 22, 25
December: 1, 6, 10, 26
Januari: 14, 17

NÖTKNÄPPAREN

Pjotr Tjajkovskijs klassiska balettäventyr Nötknäpparen är för många ett måste under jul- och nyårshelgerna. I år gästar Tivolibaletten oss med sin sagolika version. Scenografin och kostymerna är skapade av H.M. Drottning Margrethe II av Danmark. Det blir en föreställning med härlig julstämning för hela familjen.

Spelas på Storan
December: 31 (dubbla föreställningar)
Januari: 2, 3, 5, 6, 8, 9 (dubbla), 10

SÅ SOM I HIMMELEN

bild Malmö Opera press. Fotograf: Mats Bäcker

Daniel Daréus är en hyllad och internationellt erkänd dirigent med fullbokad kalender. Han pendlar mellan världens stora konserthallar och operahus när musiken en dag inte längre drabbar honom. Utarbetad och djupt frustrerad över att ha tappat tron på musikens kraft får han under en konsert en kraftig hjärtinfarkt och är nära att dö.

Han bestämmer sig då för återvända till den norrländska by där han föddes för att leva ett stilla liv bortom alla krav. Daniel möter byns färgstarka invånare och låter sig slutligen övertalas att leda kyrkokören. Han möts av både vänskap och gammal fiendskap men också av den sanna kärleken.

I regi av Edward af Sillén som medverkade till musikalens manus vid uruppförandet i Stockholm häromåret. I huvudrollen ser vi musikalartisten Fredrik Lycke, som tillsammans med en fantastisk ensemble och Malmö Operakör intar vår stora scen. 

Spelas på Storan
Februari: 5, 7, 10, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21
Mars: 5, 6, 7, 10, 12, 13, 14, 21, 23, 24, 27, 28, 31
April: 1, 4, 6, 8, 9, 11, 16, 17, 23, 24, 27, 29

VÄNTARNA

bild  Malmö Opera press. Fotograf: Anya Winqvist

Väntarna är en poetisk berättelse om att vilja vara omtyckt.

I ett tomt hus väntar några sönderälskade dockor och nallar på sin ägare Katarina. När hon inte dyker upp börjar leksakerna bli oroliga. Vad har hänt? Tycker hon inte om oss längre? Vi får följa dockornas och nallarnas upptåg och mellanhavanden i väntan på sin ägare och höra deras spekulationer om varför hon inte kommer. Alla vill vara den som Katarina tycker mest om och ingen vill känna sig övergiven.

 En berättelse för barn i åldern 4-6 år av författaren och poeten Werner Aspenström med musik av Lars Johan Werle.

Spelas på Verkstan
Februari: 13, 22, 23, 25, 27
Mars: 20

FALLET MAKROPULOS

bild Malmö Opera press. Fotograf: Katja Tauberman

Operans bakgrundshistoria berättar att den tysk-romerske kejsaren Rudolf II, härskare i 1500-talets Europa, önskade evigt liv och lät sin grekiska hovalkemist Makropulos tillverka ett elixir i detta syfte. Rudolf II ville se hur det fungerade och tvingade Makropulos att prova elixiret på sin dotter. Men är evigt liv verkligen åtråvärt? Det är temat för Leos Janaceks expressiva opera, där huvudrollen görs av internationellt hyllade sopranen Agneta Eichenholz, som började sin karriär just här på Malmö Opera.

HANDLING

I operans nutid utvecklas en detektivhistoria full av mystik och fantastik. Den hyllade operasångerskan Emilia Marty, tidigare Elina Makropulos, har nu levt i 337 år, under olika namn i olika länder. När elixirets verkan börjar avta måste hon få tag i det gamla receptet.

Emilia ser till att dyka upp på ett advokatkontor som sköter en arvstvist mellan två familjer. Hon använder sin erotiska dragningskraft, förvrider huvudet på människor och går över lik under det att hon löser en hundra år gammal gåta om var ett testamente finns gömt. På samma ställe vet hon att det också finns ett gammalt recept på grekiska.

I rollen som Emilia Marty ser vi hyllade sopranen Agneta Eichenholz, som började sin bana här hos oss. Direkt efter utbildningen vid Musikhögskolan i Malmö medverkade hon i kören i Kristina från Duvemåla och fick också ersätta Helen Sjöholm i huvudrollen vid flera tillfällen. Efter vidareutbildning vid Operahögskolan i Stockholm kom hon tillbaka hit för att göra titelrollen i La traviata och har sedan dess en lysande internationell karriär på Europas stora operascener.

Spelas på Storan
Mars: 20, 25, 30
April: 7, 10, 15, 18, 25

DEAD OR ALIVE

bild Malmö Opera press. Fotograf: Lotta Heinegård

Dead or Alive – balladen om Kate Warne är en nyskriven musikal om världens första kvinnliga detektiv baserad på verkliga händelser.

Kate Warne fick som 23-årig änka 1856 anställning på nystartade Pinkerton National Detective Agency i Chicago. I en tid då det var otänkbart att en kvinna kunde vara deckare lyckades hon få ägaren Pinkerton att inse att hon kunde komma åt information ingen man skulle lyckas med.

Han kom aldrig att ångra sig. Kate Warne blev hans bästa agent. Kate lyckades stoppa det första mordförsöket på Abraham Lincoln och fick fram avgörande information som hjälpte nordstaternas armé vinna det amerikanska inbördeskriget. Pinkertons stödde också arbetet med den underjordiska järnvägen, nätverket som hjälpte slavar att fly sydstaterna.

Musikalen är en beställning av Malmö Opera. Titelrollen Kate Warne görs av Sara Lehmann. Oscar Pierrou Lindén ses i rollen som byråns ena ägare, Jeff Pinkerton.

Spelas på Verkstan
April: 13, 15, 17, 18, 20, 22

CIRCUS DAYS AND NIGHTS

bild Mlmö Opera press. Fotograf: Kristian Ingers

Tillsammans med Cirkus Cirkör presenterar vi en världspremiär komponerad av den legendariske tonsättaren Philip Glass. Det blir en sensationell och överraskande debut för en helt ny genre: cirkusopera!​

CIRKUS MÖTER OPERA

Tilde Björfors, Cirkus Cirkörs konstnärliga ledare, regisserar verket där cirkusen agerar metafor för livets och människans villkor. Det blir en gränsöverskridande upplevelse: opera med kaxig nycirkus med inriktning på att förundra världen. Cirkusmanegen förs in i teatern och blir samtidigt en andlig bild av jordens eviga resa genom rymden. Cirkusartisternas mödofyllda arbete resulterar i stora prestationer men också en del bakslag.

Spelas på Storan
Maj: 29
Juni: 1, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 13

Scroll Up